Vanliga frågor
Det är viktigt att vi har den pågående pandemin i åtanke även under jultidningsförsäljningen, så att både kunder och säljare kan känna sig säkra och glada. Vi har alla ett ansvar att förhindra smittspridningen.
Rekommendationer
Tänk på att stanna hemma vid sjukdom. Vänta till att ni tillfrisknat innan ni börjar sälja. Försök att hålla avstånd – ta några steg tillbaka efter att ni knackar på hos någon och håll mötet utomhus om möjligt. Tvätta händerna och försök att inte röra ögon, näsa och mun. Följ Folkhälsomyndighetens rekommendationer, vilka ni kan läsa här: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/
Vi vill även nämna att somliga människor, i hopp om att undvika smittan, låter bli att träffa andra helt och hållet. Särskilt äldre människor för vilka viruset kan vara mer riskabelt. Om någon inte öppnar dörren för er är det viktigt att inte ta det personligt, utan att ni respekterar deras beslut och går vidare till nästa dörr.
Vi hoppas att ni vill sälja och önskar er varmt lycka till!
När du skickar in din beställning kommer vi att samla in personnummer för de barn som har sålt jultidningar och beloppen de har sålt för. Vi behöver uppgifterna eftersom vi är skyldiga att rapportera in dem.
Om ditt/dina barn säljer våra produkter och skickar in en beställning så kan deras förtjänst bli högst 18 000 kr. Är man två som delar lika på beställningen kan förtjänsten högst bli 9 000 kr per barn, är man tre som delar lika kan förtjänsten bli högst 6 000 kr per barn o.s.v. Har ditt/dina barn inte andra liknande inkomster kommer de därmed inte upp i belopp som gör att de behöver betala inkomstskatt eller deklarera eftersom gränsen för det är 20 431 kr.
Sammanfattningsvis: Barn som säljer vårt förlags produkter och ej har några andra liknande inkomster behöver med andra ord inte deklarera eller betala skatt, även om de når den allra högsta premienivån och maximala antalet poäng.
Kundnummer står vanligtvis på din ordersedel och kundlista. Om du tappat bort dem eller papprena är blanka kan du beställa kundnummer här.
Om du har fått hem säljmaterial (katalog, kundlista, ordersedel mm.) är det bara att sätta igång. Om du behöver tips se ”Säljtips” på denna sida. Om du saknar säljmaterial klicka på ”Beställ material” i menyn, så postar vi dig säljmaterial utan kostnad.
Ni behöver inte meddela Bra Förlag att ni vill sälja jultidningar. Det räcker att ni skickar in er order efter att ni sålt klart.
Det finns ingen åldersgräns för att sälja jultidningar. Det är upp till målsman att bedöma huruvida det är lämpligt eller ej.
Du skickar in din order via vår hemsida alternativt med hjälp av ordersedeln. OBS! Om du beställer via hemsidan ska du ej skicka in ordersedeln och vice versa. På hemsidan loggar du in med ditt efternamn och kundnummer (står på ordersedeln). Därefter kan du lägga in dina kunders beställningar samt välja premier och pengar.
Leverans sker ca 3 veckor efter att vi mottagit din order, dock tidigast i mitten av oktober. Paketen SMS-aviseras så det är mycket viktigt att ange ett korrekt mobilnummer.
OBS! På grund av den globala fraktkrisen, komponentsbrister och andra svårigheter kan förseningar av vissa produkter uppstå. Vi gör vårt bästa för att undvika detta, men vill informera om att förseningar kan uppstå.
Om du hamnat i premiegrupp A-E skickas din premie normalt med jultidningarna. Om du hamnat högre upp i premiestegen skickas din premie cirka 3 veckor efter att du betalt din faktura.
Titta gärna i den lilla foldern ni fått hem. På sida 2-3 finns både tabeller och räkneexempel. Kortfattat kan man säga att en viss summa sålda varor ger en viss summa poäng. T.ex. ger en försäljning på 850 kronor 200 poäng, en försäljning på 1450 kronor 700 poäng och så vidare. Med era poäng väljer ni er belöning. Ni kan välja upp till 5 premier så länge era poäng räcker till. Används inte samtliga poäng till premier räknas de resterande om till pengar enligt tabellen i foldern.
Om du vill beställa mer efter att du skickat in en order var god kontakta vår kundtjänst. Tilläggsorder ger inga poäng men du behåller 15% av orderbeloppet i pengar.
Du får en faktura vid leverans, tillsammans med din order. Fakturan förfaller drygt 30 dagar efter leverans. Om du saknar din faktura var god kontakta kundtjänst. Om beställare eller målsman har betalningsanmärkning skickas jultidningarna mot postförskott. Då betalas ordern hos postombudet vid leverans.
Dina kunder betalar till dig när du levererar deras varor. Hur kunden betalar bestämmer ni själva, men vi rekommenderar Swish eller kontanter. På så vis får du betalt på en gång.
Du kan ladda ned och skriva ut extra kundlistor eller kataloger via vår hemsida. Länkar till filerna finns inne på ”Beställ material” uppe i menyn. Där kan du även beställa extramaterial hem till brevlådan.
Nej, tyvärr inte. Bra Förlag levererar enbart inom Sverige.
Personer som ej önskar ta emot vår reklam kan spärra sig mot direktreklam hos SPAR. Man kan spärra sig på SPARs hemsida.
Fyll i formuläret här eller logga in med e-legitimation/BankID för att spärra dig: https://www.statenspersonadressregister.se/master/start/dina-personuppgifter/reklamsparr/formular-for-reklamsparr/
Viktigt att veta
Den nya Dataskyddsförordningen, GDPR, ställer högre krav på företags hantering av personuppgifter samt transparens gentemot kunderna gällande detta. Nedan kan du läsa om hur Bra Förlag (Brafö AB, org.nr. 556424-7921) insamlar, bearbetar, använder, lagrar, överför och raderar personuppgifter, varför vi gör det samt hur du går tillväga om du har invändningar.
Vilka personuppgifter hanteras av Bra Förlag?
Bra Förlag hanterar initialt kundnummer, namn och adresser. Om försäljningsavtal ingås (när och efter en order läggs), insamlas även personnummer, telefonnummer, eventuell e-postadress, viss kreditinformation, order-, faktura- och betalningsinformation. I särskilda fall kan andra uppgifter registreras av oss i kundtjänstsyfte, t.ex. att en kund har problem med sin order och behöver hjälp.
Hur insamlar Bra Förlag personuppgifter?
Namn och adress införskaffas initialt från Statens personadressregister, SPAR. SPAR är ett offentligt register över alla folkbokförda personer i Sverige med Skatteverket som huvudman. Uppgifterna täcker namn och adresser inom bestämda parametrar och fysiska områden runtom i Sverige. Parametrar och områden fastställs efter analys av föregående års försäljning. Om en person sålt tidigare används föregående års register för att fastställa namn och adress. Ytterligare personuppgifter som personnummer, telefonnummer och e-postadress registreras av målsman själv när hen lägger sin order. Detta sker antingen via vår hemsida eller ordersedel. Ingen är skyldig att lämna dessa uppgifter, men försäljningsavtal kan ej ingås utan dem.
Vad används personuppgifterna till?
Bra Förlag insamlar endast de personuppgifter som är nödvändiga för att utforma och utföra vår tjänst. Målsmans personuppgifter krävs för att ett försäljningsavtal ska vara möjligt, då våra säljare är minderåriga och kräver målsmans samtycke. Målsmans namn, adress och telefonnummer krävs för avisering om leverans samt för mottagande av order. Telefonnummer kan även användas för eventuella kundtjänstärenden eller i marknadsföringssyfte (sms om framtida jultidningsutskick). E-post används för orderbekräftelse, vårt årliga nyhetsbrev samt eventuella kundtjänstärenden. Målsmans personnummer krävs för kreditkontroll, vilken utförs av Alektum Inkasso och fastslår om order skickas mot kredit (faktura) eller mot postförskott (betalas vid leverans). Säljares personnummer och namn krävs då vi måste rapportera in dem. Inför följande säsong analyseras även adresser för att identifiera områden med hög svarsfrekvens.
Vem kan se dina personuppgifter?
Bra Förlags anställda kan se dina personuppgifter och har därför sekretessavtal. Tredje part som behandlar dina personuppgifter på uppdrag av Bra Förlag, så kallade personuppgiftsbiträden, har avtalad sekretess, krav på hög säkerhetsnivå, och i aktuella fall, krav på radering av personuppgifter
efter utförd tjänst. Detta innefattar bl.a. företag som hjälper oss med adressinköp och bearbetning av adresser, lager- och logistikföretag, distributörer, företag som erhåller IT-tjänster och återförsäljare som i särskilda fall anlitas för att leverera en beställd vara direkt till kund. Om betalning för order uteblir kan personuppgifter överföras till inkassobolag eller myndigheter. Dina uppgifter skickas aldrig vidare till tredje part som ej är involverad i vår jultidningsverksamhet. Vi säljer aldrig dina uppgifter.
Hur lagras personuppgifter och hur länge?
Personuppgifter lagras i bl.a. register, databaser och i särskilda fall e-postsystem. Fysiska dokument som ordersedlar arkiveras och låses in. När uppgifter inte är nödvändiga att spara raderas eller destrueras dem. Tidsperiod beror på typ av uppgift. Exempelvis lagras personuppgifter kopplade till slutförda order i minst 7 år enligt bokföringslagen medan personuppgifter till personer som ej lagt order raderas efter avslutad jultidningssäsong.
Dina rättigheter
Du har rätt att begära utdrag på de personuppgifter vi besitter, begränsad behandling av dina uppgifter, rättelse om vi besitter felaktiga uppgifter samt radering av uppgifter. Begäran skickas per post till vårt kontor alternativt per mejl, se kontaktuppgifter nedan. Efter mottagen begäran prövas ärendet av Bra Förlag för att bedöma huruvida begäran ska beviljas. Svar skickas till din folkbokföringsadress inom en månad efter mottagen begäran. Vid överklagan var god återkom till Bra Förlag.
Du kan även kontakta Integritetsskyddsmyndigheten (https://www.imy.se/), vilka är tillsynsmyndighet för personuppgiftsbehandling.
Hur gör jag om jag ej önskar ta emot reklam från Bra Förlag?
Personer som ej önskar ta emot vår reklam kan spärra sig mot direktreklam hos SPAR. Man kan spärra sig på SPARs hemsida.
Fyll i formuläret här eller logga in med e-legitimation/BankID för att spärra dig: https://www.statenspersonadressregister.se/master/start/dina-personuppgifter/reklamsparr/formular-for-reklamsparr/
Senast den den 22 november 2022 måste du ha skickat in din ordersedel eller göra din beställning via hemsidan. Order som kommer in till oss efter detta datum expedierar vi så långt lagret räcker.
I Bra Förlags katalog är alla priser inklusive moms. Inga andra avgifter tillkommer.
Om säljaren är under 18 år krävs målsmans samtycke till försäljningen. Order som ej är korrekt undertecknad av målsman eller på annat sätt bedöms vara felaktiga kan Bra Förlag annullera. Order från företag eller som bedöms vara avsedda till företag kan också annulleras.
Vi expedierar inte order med ett ordervärde under 99 kronor. Gäller ej tilläggsorder.
Om ditt paket är skadat när du hämtar det ska du anmäla detta direkt till utlämningsstället. Är paketet mycket skadat ska du inte hämta ut det alls. Hör i sådana fall av dig till vår kundtjänst så skickar vi ett nytt paket.
Om en artikel saknas eller behöver reklameras, kontakta oss eller skicka in reklamationskortet som anländer med din order. Vanligtvis behöver inte skadade artiklar returneras. Beror felet på oss behöver du inte betala returporto.
Vid reklamation av premie var god kontakta vår kundtjänst om inget annat anges. Behöver du reklamera en premie skicka alltid i originalförpackning.
Alla våra produkter har ett års garanti avseende ursprungliga fel på varan. Skada som uppstått genom olyckshändelse, vanvård eller ej följda skötselråd täcks inte av garanti. Behöver du reklamera en premie skicka alltid i originalförpackning.
Säljtips
Gå igenom katalogen så att du vet vad du säljer. Då känner du dig mer säker och kan komma med goda tips till dina kunder.
Det är bra att öva lite innan du börjar sälja. Ta hjälp av mamma och pappa. Tänk på vad du ska säga till dina kunder, exempelvis vad du heter, att du säljer jultidningar och att du undrar om de önskar handla något. Det finns något för alla smaker!
Tänk på att vara trevlig när du knackar på hos dina grannar. Om de är upptagna kan du komma tillbaka vid ett senare tillfälle.
Det är katalogen som ska göra mycket av säljjobbet. Låt därför kunden bläddra och välja själv. Givetvis kan du komma med tips och råd till kunden.
Alla dina kunders beställningar ska skrivas ned på KUNDLISTAN. Kunden antecknar först sitt namn och adress i kundförteckningen på listans högra sida. Kunden får då ett kundnummer och en kolumn i tabellen till vänster. Be kunden att fylla i vad de vill beställa i rätt kolumn.
Det är bra att gå tillbaka till de kunder som inte var hemma när du gick första gången. Då har du goda chanser att sälja mer.
Be gärna mamma och pappa att ta med katalogen till arbetet. Där kan deras kollegor titta och se om de vill beställa något.
Släktingar som bor långt bort kan titta i katalogen på vår hemsida, antingen som lista här https://www.brafo.se/Katalog eller som nedladdningsbar katalog här.
Läs även om din webbshop nedan.
Den som är ute först brukar sälja mest, så sätt igång direkt! Men glöm inte att fråga mamma eller pappa om lov först!
Om ni vill kan ni bjuda in kunder till er egen webbshop. På så vis kan de beställa av er utan att ni behöver träffas. OBS! Tänk bara på att vi skickar hela beställningen hem till dig sen (ej till dina kunder).
För att bjuda in någon till er webbshop
Logga in här på hemsidan (ert kundnummer står på ordersedeln), skapa en kund och klicka sedan på knappen ”Bjud in till Webbshop”. Ni får då fram en inbjudan som ni kan kopiera och skicka till er kund på valbart sätt, t.ex. via mejl, Messenger o.s.v.
I inbjudan finns en länk och en kod som kunden kan använda för att logga in och beställa av dig. Observera att varje kund har en unik kod - så det är viktigt att ni skickar meddelandet till rätt person.
Ni kan också hitta på egna kreativa sätt att sälja på. Era kunder kan alltid se vad ni säljer inne på https://www.brafo.se/Katalog.
Cookies
En cookie är en fil med data som mestadelen av dagens webbsidor skickar till din webbläsare. Du kan själv ställa in hur din webbläsare ska hantera cookies, antingen genom att tillåta eller blockera dem. Du kan även radera sparade cookies. Om så önskas gå in i din webbläsares inställningar.
Vår hemsida använder cookies för Google Analytics, vilket är en tjänst som för statistik över hur många som besöker webbsidan, vilka flikar som besöks mm. Vi använder Google Analytics för statistik samt för att se om marknadsföringskampanjer ger effekt på antalet besökare. Observera att din IP-adress anonymiseras och vi kan inte se vem som besökt sidan, endast att den besökts.